Deși pare să anunțe un sfârșit dramatic, tema celei de-a noua ediții a festivalului TEMPS D`IMAGES ne îndreaptă privirea înspre ce se întâmplă după ce admitem eșecul sau înfrângerea. Vorbim în 2016 despre neajunsurile unor moduri de funcționare care nu mai corespund nevoilor prezentului, despre imposibilitatea de a face schimbările pe care ni le dorim și despre conștientizarea epuizării resurselor, dar cu privirea îndreptată spre posibile noi formule pentru viitor.

Festivalul se deschide în 7 noiembrie cu trei evenimente: expoziția de grup Reportajul grafic, acum și aici cu artiștii internaționali Pia Linz (DE), Mathias Beckmann (DE), Martin Kohout (CZ), Christine Gedeon (USA), Oliver East (UK), Alex Bodea (RO), spectacolul OPEN de Leta Popescu (ora 18.00 și 19.00, ambele la Fabrica de Pensule) și Macho Dancer, un spectacol de Eisa Jocson (PH) (ora 21.00, Universitatea Sapientia).

Artistul asociat al festivalului din acest an este Farid Fairuz – care va prezenta pe 10 noiembrie o explorare fluid performativă That panda over there, wearing pants, is a holobiont!, concepută în cadrul proiectului We are all lichens, împreună cu alți 8 artiști. (10 noiembrie, ora 21.00, Fabrica de Pensule, Sala Studio)

Festivalul prezintă în acest an spectacole internaționale realizate de artiști precum Oliver Frljić (SL/HR), Kristóf Kelemen (HU), Eisa Jocson (PH), precum și producții ale companiilor BOG. (NL), sau Teatr Polski Bydgoszcz (PL). Unul dintre proiectele interdisciplinare prezentate în cadrul festivalului este Lexicon imaginar al Clujului, o carte performativă care vine în continuarea expoziției realizate în luna septembrie la White Cuib și care va fi lansată în cadrul festivalului cu participarea autorilor – Magdalena și Ludomir Franczak (PL). (10 noiembrie, ora 17.00, Insomnia Café)

Una dintre recomandările programului din acest an este cel mai recent spectacol al regizorului Oliver Frljić, unul dintre cei mai discutați și controversați regizori de teatru din acest moment. Violența noastră și violența voastră a avut premiera în mai 2016 la Wiener Festwochen și a provocat discuții aprinse ca urmare a prezentărilor sale de pe numeroase scene europene. Spectacolul observă o Europă naivă luată prin surprindere de criza refugiaților, o Europă care în mod voit dă uitării trecutului său colonial și își închide granițele în fața miilor de refugiați care fug de consecințele politicilor americane și europene. (11 noiembrie, ora 19.00, Sala Radio Cluj)

Manuel Pelmuș, artist care în 2013, împreună cu Alexandra Pirici, a reprezentat România la cea de-a 55-a ediție a Bienalei de la Veneția, cu proiectul O retrospectivă imaterială a Bienalei de la Veneția, prezintă în cadrul festivalului acțiunea continuă cumințenia pământului. Manuel Pelmuș spune despre acțiunea sa: ‘Am ales să animez Cumințenia Pământului, controversata lucrare a lui Constantin Brâncuși, într-o cameră neagră, în întuneric – care este și un spațiu queer. Lucrarea e absentă și prezentă în același timp, obiect și subiect.‘ (din 11 până pe 13 noiembrie, între orele 15.00 – 17.00, Muzeul de Artă Cluj)

Numeroase alte spectacole de teatru și dans contemporan din România sunt prezentate în cadrul festivalului, realizate de artiști precum Leta Popescu, Mădălina Dan și Agata Siniarska (PL), Ioana Păun, Mihaela Dancs și Andreea David, Cristian Ban.

Spectacolul realizat de Ioana PăunInamicul Poporului, cu un text scris de Smaranda Nicolau după o piesă de Henrik Ibsen, pleacă de la investigaţia realizată de jurnalista Laura Ștefănuț în Sebeș, unde o fabrică de formaldehidă este mărul discordiei dintre autorităţi și localnicii îngrijoraţi. (9 noiembrie, ora 19.00, Sala Radio Cluj)

Programul festivalului mai include expoziții, prezentări, discuții, lansări de carte și două concerte cu Karpov not Kasparov și Mes Quins – trupă care își va lansa și noul album în cadrul festivalului.